»موسسه سوما

چهارشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۱

استفاده از ماسک در محیط باشگاه

به گزارش سوما؛ مراکز ورزشی و باشگاه‌ها بعد از بسته بودن به مدت طولانی به خاطر شیوع بیماری کرونا، دوباره آغاز به کار کرده‌اند.

علاقه‌مندان به ورزش نگرانند که برای برگشتن به تمرینات خود چه مواردی و احتیاجاتی را برای ایمنی خود و دیگران باید رعایت کنند. در کشور‌های مختلف پروتکل‌ها و بخشنامه‌های مختلفی برای این منظور به باشگاه‌ها داده شده‌ است. اما مهمترین سوال دوستداران ورزش این است که‌ آیا موقع انجام تمرینات خود در باشگاه باید از ماسک استفاده کنند؟

بیشتر افراد می‌توانند در هنگام انجام فعالیت‌های ورزشی از ماسک استفاده کنند که در مقابل انتقال ویروس مصون بمانند. مهمترین نکته‌ای که ورزشکاران باید به‌ آن توجه کنند این است که در طول انجام تمرین با ماسک حال عمومی‌ آن‌ها چگونه‌ است آیا دچار تنگی نفس، سرگیجه و گیجی نمی‌شوند؟ در صورتی که‌ این علائم را داشتند باید سرعت و شدت تمرینات را کاهش دهند و یا تا بر طرف شدن این علائم تمرینات خود را متوقف کنند.

اگر فردی در باشگاه تمرینات خود را به دلیل تنگی نفس متوقف کرد باید ماسک را از صورتش برداشته و اجازه دهید که شش‌های او هوای تازه را تنفس کنند. به یاد داشته باشید این علائم (سرگیجه، گیجی، تنگی نفس) در طول فعالیت‌های ورزشی همچنین ممکن است به دلیل شرایط جسمی‌ فرد رخ دهد مانند:بیش تمرین کردن (فردی بعد از که مدت‌ها ورزش را شروع کرده و یا شدت تمرینش بالاتر حد توان اوست) کم آبی فشار خون پایین، افت قند خون، آریتمی ‌قلبی یا کمبود اکسیژن. افرادی با سابقه بیماری‌های تنفسی و یا بیماری قلبی عروقی باید هنگام استفاده‌ از ماسک در طول تمرین احتیاط کنند. خصوصا افرادی که بیماری‌هایی مثل انسداد مزمن ریوی، آسم، برونشیت، فیبروز ریوی و هر بیماری که در نتیجه‌ آنها عملکرد شش‌ها تحت تاثیر قرار می‌گیرد. این افراد برای استفاده‌ از ماسک هنگام تمرینات ورزشی باید حتما بایک پزشک مشورت کنند. همچنین داشتن احساس سرگیجه بعد از تمرینات ورزشی (با ماسک یا بدون ماسک) ممکن است نشان دهنده فشار خون پایین شخص باشد. این حالت در زنان باردار هم ممکن است اتفاق بیفتد. داشتن سرگیجه بعد از انجام تمرینات ورزشی همچنین ممکن است نشان دهنده یک مشکل قلبی یا نشانه دیابت نوع ۲ باشد. اگر این شرایط ادامه پیدا کرد فرد حتما باید به پزشک مراجعه کند.

بهترین نوع استفاده از ماسک

هدف از پوشیدن ماسک جلوگیری از ترشحات تنفسی در هوا هنگام صحبت کردن، عطسه کردن، سرفه زدن و تنفس است. ماسک‌های جراحی و ماسک‌های n95 با حساسیت بالا ساخته شده‌اند و برای استفاده کادر درمان، کسانی که با بیمار‌های با خطر بالا مواجه هستند و یا در مکانی قرار دارند که نمی‌توانند فاصله‌اجتماعی خود را با دیگران حفظ کنند مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر چه‌اثر پوشیدن ماسک‌های طبی در طول ورزش بررسی نشده‌ است. برای استفاده‌های مکرر، ماسک‌های پارچه‌ای گزینه خوبی برای استفاده در طول تمرین ورزشی هستند. هر فرد می‌تواند یک ماسک پارچه‌ای تهیه کند و یا خودش آن را در خانه درست کند. پوشاندن صورت با روسری، سربند و یا تی شرت به دلیل این که مانند ماسک پارچه‌ای به طور کامل اطراف دهان و بینی را نمی‌پوشاند گزینه خوبی نیست. از استفاده ماسک‌هایی که جلو آنها دریچه‌های پلاستیکی (فیلتر) دارند خودداری کنید، به دلیل اینکه‌این ماسک‌ها فقط هوای دم را تصفیه نموده و هنگاه بازدم هوا را تصفیه نمی‌کنند و در آخر شیلد‌های صورت به عنوان یک گزینه خوب برای پوشاندن صورت هنگام تمرینات ورزشی استفاده می‌شود. شیلدهابه عنوان محافظی جلوی چشم‌ها، بینی و دهان فرد استفاده کننده قرار می‌گیرند بدون آنکه تاثیری در تنفس فرد داشته باشند.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://news.souma.ir/?p=10404

اخبار مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: